The Department for Disaster Management (DDM), under the Ministry of Disaster Management and Relief (MODMR), implements five of the key safety net programs in the country – Employment Generation Program for the Poorest (EGPP), Food for Works (FFW), Test Relief (TR), Gratuitous Relief (GR) and Vulnerable Group Feeding (VGF). Of these, EGPP, FFW and TR are workfare programs and account for approximately 70% of the total safety net allocation to MODMR. The project will finance small-scale community level basic infrastructure (subprojects) under the above 3 safety net programs to create rural employment during lack period, rainy seasons and lean periods.
The SNSP will support a systematic approach to implementation of DDM’s five programs while financing short-term employment. Projects and programs financed with IDA resources need to comply with the World Bank Operational Policies and all project components eligible for funding under SNSP will be required to satisfy the World Bank’s safeguard policies, in addition to conformity with environmental legislation of the Government of Bangladesh. The EMF provides general policies, guidelines, and procedures to be integrated into the implementation of all sub-projects implemented by DDM under the FFW, TR and EGPP programs. In preparing this document, relevant environment safeguard practices were reviewed, including compliance with the EMF that had been prepared under EGPP. The review included field visits; various levels of consultations; qualitative and quantitative assessment towards understanding implementation processes of environmental safeguard compliance, and assessment of capacity to comply with safeguard policies.
Three components are proposed for this programmatic operation & these are: Component 1: Main Program component (MPC) that aims to support a systematic approach to implementation of EGPP, FFW, TR, GR and VGF while financing short- term employment; Component 2: Operational Support Component (OSC-1) for DDM for project implementation and capacity strengthening, and Component 3: Operational Support Component (OSC-2) for the Bangladesh Bureau of Statistics (BBS) to develop the Bangladesh Poverty Database (BPD). In terms of coverage, these three programs are implemented nationwide targeting the poorest upazilas (sub-districts) of Bangladesh. Currently, EGPP allocations at the upazila level is based on the 2005 poverty maps whereby 60% of the program allocations are distributed to upazilas with poverty rates of 35% or higher; 35% of the allocations are made to upazilas with poverty rates between 34 and 21%, and 5% of the allocations are made to upazilas with poverty rates below 20%. The exact locations of sub-projects are identified by the UP-PIC in consultation with community and ward members during program implementation.
প্রকল্পের নামঃ স্ট্রেংদেনিং অব দি মিনিষ্ট্রি অব ডিজাস্টার ম্যানেজমেন্ট এন্ড রিলিফ (এমওডিএমআর) প্রোগ্রাম এ্যাডমিনিষ্ট্রেশন।
১। উদ্যোগী মন্ত্রণালয়ঃ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়।
২। বাস্তবায়নকারী সংস্থাঃ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা অধিদপ্তর
৩। প্রকল্পের বাস্তবায়ন কালঃ জুলাই, ২০১৩ থেকে ডিসেম্বর, ২০১৭ পর্যন্ত
৪। প্রকল্প ব্যয়ঃ(লক্ষ টাকায়)
(ক) মোটঃ ২৪১০০.০০
(খ) জিওবিঃ ১০০.০০
(গ) প্রকল্প সাহায্যঃ ২৪০০০.০০
৫। প্রকল্পের উদ্দেশ্যঃ
প্রকল্পের মূল উদ্দেশ্য হচ্ছে সমাজের দারিদ্রতম পরিবারসমূহের সুফল আনয়নের লক্ষ্যে প্রধান প্রধান সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচি বাস্তবায়নে স্বচ্ছতা বৃদ্ধি এবং সক্ষমতা উন্নয়ন। প্রকল্পের সুনির্দিষ্ট লক্ষ্যসমূহ হলোঃ
(ক) অধিকতর দরিদ্র বান্ধব কর্মসূচি প্রণয়ন এবং সম্পদ বিতরণে দরিদ্রতম পরিবার নির্বাচন ব্যবস্থার উন্নয়ন;
(খ) কর্মসূচিসমূহের সুষ্ঠু বাস্তবায়নের লক্ষ্যে ব্যবস্থাপনা, কর্মসূচির তথ্য পদ্ধতি এবং পরিবীক্ষণ জোরদারকরণ;
(গ) সুশাসন এবং জবাবদিহিতা নিশ্চিতকরণ;
৬। প্রকল্পের সংক্ষিপ্ত পটভূমিঃ
৭.১ বিগত এক দশকে বাংলাদেশ দারিদ্র দূরীকরণে উল্লেখযোগ্য অগ্রগতি সাধন করেছে। দারিদ্রের হার ২০০০ সালের ৪৮.৯% থেকে কমে ২০০৫ সালে ৪০% হয়েছে এবং ২০১০ সালে তা ৩১.৫% হয়েছে। দারিদ্র হ্রাসকরণের পাশাপাশি বাংলাদেশ মানব উন্নয়ন সূচকে (যথা উন্নত পুষ্টি, শিক্ষার, হার বৃদ্ধি ইত্যাদি) দিন দিন উন্নতি সাধন করছে। এসকল উন্নয়ন সত্ত্বেও দেশের ২.৬ কোটি লোক চরম দারিদ্র সীমায় বসবাস করছে। দারিদ্র দূরীকরণের জন্য সরকার বেশ কিছু সামাজিক নিরপত্তা কর্মসূচি বাস্তবায়ন করছে। এসকল কর্মসূচিসমূহ দারিদ্র হ্রাসকরণের পাশাপাশি শিক্ষা, স্বাস্থ্য, পুষ্টি, কর্মসংস্থান সৃষ্টি এবং দুর্যোগে সাড়াদানে সক্ষমতা বৃদ্ধিতে ভূমিকা রাখছে। সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিতে সুফলভোগী হিসেবে বৃদ্ধ, মহিলা, শিশু এবং প্রতিবন্ধীদের অগ্রাধিকার প্রদান করা হচ্ছে।
৭.২ সাম্প্রতিক বছরগুলোতে সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিতে উত্তরোত্তর বাজেট বরাদ্দ বৃদ্ধি, দ্রারিদ্র এবং বিপদাপন্নতা (Vulnerability)দূরীকরণে সরকারের ঐকান্তিক ইচ্ছার বহিঃপ্রকাশ। সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিতে ১৯৯৬-২০০৮ সাল পর্যন্ত মোট সরকারী ব্যয়ের প্রায় ১২% ব্যয় করা হয়েছে যা ২০০৯-২০১২ সালে ১৪% এ উন্নীত হয়েছে।
৭.৩ সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিসমূহের মধ্যে ৫টি বৃহৎ কর্মসূচি দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়ের মাধ্যমে বাস্তবায়িত হয় যা এ খাতে মোট বরাদ্দের এক তৃতীয়াংশ। এ ৫টি কর্মসূচি হচ্ছে অতি দরিদ্রদের জন্য কর্মসংস্থান কর্মসূচি (EGPP), FFW, TR, GRএবং VGF।এসকল কর্মসূচি দরিদ্রবান্ধব হওয়া সত্ত্বেও সম্পদের সুষ্ঠু বন্টন এবং সুফলভোগী নির্বাচনে আরো উন্নতির সুযোগ রয়েছে। ব্যাংকের মাধ্যমে মজুরী পরিশোধিত হওয়ায় অন্যান্য কর্মসূচির তুলনায় EGPPকর্মসূচির সফলতা বেশি। EGPPকর্মসূচির সুফলভোগীদের মধ্যে দেশের দ্ররিদ্রতম ২০% মানুষের অংশগ্রহণ আনুপাতিক হারে বেশি। বিশ্ব ব্যাংক কর্তৃক সম্পাদিত ২০১০ সালের household surveyহতে দেখা যায় যে, ইজিজিপি কর্মসূচির ২২% সুফলভোগী দারিদ্র সীমার উপরে বাস করে। ২০১০ সালের Household Income and Expenditure Surveyঅনুযায়ী VGF এবং GR-এর ৪০% এবং ৪৩% সুফলভোগী top three quintiles হতে আসে।
৭.৪ এসকল সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচি বাস্তবায়নে সঠিক সুফলভোগী নির্বাচন, অপচয় রোধ, সু-শাসন এবং চ্যালেঞ্জ মোকাবেলায় বিশ্বব্যাংক Safety Net Systems for the Poorest (SNSP) শীর্ষক প্রোগ্রামের আওতায় মোট ৫০০.০০ মিলিয়ন ডলার আর্থিক সহায়তা প্রদান করবে মর্মে চুক্তি স্বাক্ষরিত হয়। SNSP প্রোগ্রামের তিনটি কম্পোনেন্ট রয়েছে। এগুলো হলোঃ (ক) Support to MoDMR Social Safety Net Programs (USD 430 Milion),(খ)“Strengthening of the Ministry of Disaster Management and Relief (MoDMR) Program Administration (SMoDMRPA)” (USD 30 Million) এবং (গ) Developing the Bangladesh Poverty Database (BPD) (USD 40 Million)। বিশ্বব্যাংকের আর্থিক সহায়তায় এ মন্ত্রণালয়ের সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচি কার্যকর ও সুষ্ঠুভাবে বাস্তবায়নের জন্য কারিগরী সহায়তা এ প্রকল্পটি গ্রহণ করা হয়েছে।
৭। প্রকল্পের মূল কার্যক্রমঃ
(ক) ৪৯৫ জন উপ-সহকারী প্রকৌশলী এবং ৮ জন অফিস স্টাফ নিয়োগ;
(খ) Management Information Systemউন্নয়ন;
(গ) প্রশিক্ষণ ও সচেতনতা বৃদ্ধি;
(ঘ) ৫০০টি কম্পিউটার ক্রয়;
(ঙ) ৩২টি যান বাহন ক্রয় (২৮টি ডাবল কেবিন পিক-আপ, ২টি মাইক্রোবাস এবং ২টি জীপ);
(চ) MISহার্ডওয়ার, ও যন্ত্রপাতি ক্রয়;
(ছ) ফার্ণিচার ক্রয়
(জ) সচেতনতা বৃদ্ধি
আরবান রেজিলিয়েন্স প্রকল্পঃ
১। উদ্যোগী মন্ত্রণালয়ঃ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়।
২। বাস্তবায়নকারী সংস্থাঃ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা অধিদপ্তর
৩। প্রকল্পের বাস্তবায়ন কালঃ জুলাই, ২০১৫ থেকে জুন, ২০২০ পর্যন্ত
৪। প্রকল্প ব্যয়ঃ(লক্ষ টাকায়)
(ক) মোটঃ ১২৫৫০.০০ (আইডিএ লোন)
(খ) জিওবিঃ ১০০০.০০
(গ) প্রকল্প সাহায্যঃ ১১৫৫০.০০
৫। প্রকল্পের উদ্দেশ্যঃ
প্রকল্পের সার্বিক উদ্দেশ্য হচ্ছে জরুরী দুর্যোগ মোকাবেলায় সরকারের পরিকল্পনা প্রণয়ন, সাড়া প্রদান এবং পুনর্বাসন কার্যক্রমে কার্যকর সক্ষমতা উন্নয়ন। প্রকল্পের সুনির্দিষ্ট উদ্দেশ্য হচ্ছেঃ
(ক) দুর্যোগ ব্যবস্থাপনায় সক্ষমতা উন্নয়নের লক্ষ্যে জাতীয় দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা গবেষণা ও প্রশিক্ষণ ইনস্টিটিউট (এনডিএমআরটিআই) প্রতিষ্ঠা করা;
(খ) জরুরী সাড়া এবং যোগাযোগ কেন্দ্র [Emergency Response and Communication Center (ERCC)]স্থাপন এবং বিদ্যমান দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা তথ্য কেন্দ্রের [Disaster Management Information Center (DMIC)] সক্ষমতা বৃদ্ধি করে জাতীয় দুর্যোগ ঝুকিঁ ব্যবস্থাপনা ও জরুরী সাড়াদান ব্যবস্থা প্রতিষ্ঠা করা; এবং
(গ) প্রশিক্ষণ, অনুশীলন ও মহড়ার মাধ্যমে জাতীয় পর্যায়ে দুর্যোগ সাড়াদান এবং সমন্বয় কেন্দ্র (এনডিআরসিসি), ইআরসিসি এবং এনডিএমআরটিআই ও স্থানীয় পর্যায়ে ঢাকা ও সিলেট সিটি কর্পোরেশন এবং ফায়ার সার্ভিস ও সিভিল ডিফেন্স এর জরুরী দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা এবং প্রস্তুতি গ্রহণের সক্ষমতা উন্নয়ন।
৬। প্রকল্পের মূল কার্যক্রমঃ
৬.১ মহাখালীস্থ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ভবনে জাতীয় দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা গবেষণা ও প্রশিক্ষণ ইনস্টিটিউট (এনডিএমআরটিআই) স্থাপনের লক্ষ্যে প্রয়োজনীয় নির্মাণ কাজ সম্পন্ন করা।
৬.২ জরুরী সাড়া এবং যোগাযোগ কেন্দ্র [Emergency Response and Communication Center (ERCC)]স্থাপন এবং বিদ্যমান দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা তথ্য কেন্দ্রের [Disaster Management Information Center (DMIC)] সক্ষমতা বৃদ্ধি করে জাতীয় দুর্যোগ ঝুকিঁ ব্যবস্থাপনা ও জরুরী সাড়াদান ব্যবস্থা প্রতিষ্ঠার লক্ষ্যে প্রয়োজনীয় যন্ত্রপাতি সংগ্রহ এবং সফটওয়ার প্রণয়ন করা।
৬.৩ ১টি জীপ, ৪টি মাইক্রোবাস এবং প্রয়োজনীয় অফিস যন্ত্রপাতি ক্রয়।
৬.৪ প্রশিক্ষণ, অনুশীলন ও মহড়া।
Plan of Action to
Implement Sendai Framework
For
Disaster Risk Reduction
2015-2030
Priority 1: Understandingdisasterrisk : |
||||
Establishing National Disaster Management Policy, Plan and Regulative Framework |
Revisiting Disaster Management Act, 2012 |
MoDMR |
Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies, |
Y5 |
Revisiting Disaster Management Policy, 2015 |
MoDMR |
Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies, |
Y5 |
|
Revisiting Cyclone Shelter Construction Maintenance and Management Policy, 2011 |
MoDMR |
Sectoral ministries, NDMOs, HBRI, specialized agencies, |
Y5 |
|
Revisiting Guidelines on Humanterian Assistance 2012-13 |
MoDMR |
Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies, |
Y5 |
|
Review the National Plan for Disaster Management 2010-15 and make new one for 2016-20 |
DDM |
MoDMR, Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies, |
Y5 |
|
Make Rules to implement Disaster Management Act, 2012 |
MoDMR |
Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies, |
Y5 |
|
Developing a generic guideline on DRR policy and planning |
DDM |
MoDMR, Sectoral ministries, NDMOs |
Y5 |
|
Organizing annual lesson sharing meetings with sectoral ministries |
MoDMR |
All Ministries |
Regular |
|
Organizing annual lesson sharing meetings with NGO, INGOs, Private sectors |
DDM |
MoDMR |
Regular |
|
Research and Documentation |
Publication of an Annual Compendium of the nation disaster risk management Activities |
DDM |
MoDMR |
Regular |
Conducting joint research projects on DRR &CCA |
NDMRTI DDM MoDMR |
MoDMR, Sectoral Ministries, Regional and International NDMOs |
Y15 |
|
Developing standard good practice documentation templates |
NDMRTI DDM |
MoDMR |
Y5 |
|
Salebest practices on disaster risk management to aboard |
MoDMR |
Regional and International NDMOs |
Y15 |
|
Knowledge Management |
Establishment of a Expert Group to Implement Sendai Framework articulating with Climate Change Agreement( Adopted COP 21) and SDG (adopted UN in September 2015) |
MoDMR |
All sectoral ministries Regional and International NDMOs |
Y5 |
Establishment of a national disaster risk management knowledge sharing forum |
MoDMR |
All sectoral ministries Regional and International NDMOs |
Y5 |
|
Designing and implementation of an exchange learning through country visits programme |
MoDMR
MoDMR
MoDMR |
NDMOs, specialized agencies
All sectoral Ministries
NGO/INGOs |
Y5 |
|
Introducing a best performer awarding mechanism to promote local level innovations |
Y5 |
|||
Establishing a regular monitoring and progress reporting mechanism |
Y5 |
|||
Promoting innovations and local good practices |
Documentation of indigenous knowledge, practices and coping mechanisms |
DDM |
MoDMR, LGD, NGO/INGOs, specialized agencies |
Y5 |
Commissioning a review of countries’ safety nets programmes to identify suitable social safety net frameworks for DRR |
MoDMR |
MoF, All sectoral ministries, specialized agencies |
Y5 |
|
Producing a compendium of best practices on DRR & CCA |
MoDMR |
specialized agencies, NGO/ INGOOs |
Y5 |
|
Defining the roles of local level actors |
Harmonizing community levels DRR&CCA related roles and responsibilities of key stakeholders |
DDM DEnv. |
MoDMR, specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
Establishing the context |
Commissioning multi-hazard case studies to assess risks and vulnerabilities of women, children and different marginalized livelihood groups and document adaptation options |
DDM
|
specialized agencies |
Y5 |
Developing a generic gender and social inclusion framework to ensure equitable and sustainable economic growth and development at community level |
UN Women, MoWCA, MoSW, specialized agencies |
Y10 |
||
|
Conducting risk assessment by using technology national |
DDM |
MoDMR, SARSO |
|
|
|
|
|
|
Priority 2: Strengtheningdisasterriskgovernancetomanagedisaster risk : |
||||
Establishment of Disaster Management and Crisis Control Centre |
Establishment of National Emergency Operation Centre(NEOC) |
MoDMR |
Prime Minister’s Office, MoHPW specialized agencies |
Y5 |
Strengthening NDRCC |
MoDMR |
specialized agencies |
Y5 |
|
Strengthening DMIC at Division, District and Sub-District headquarters |
MoDMR |
specialized agencies |
Y5 |
|
Strengthening Disaster Management Coordination Centre in every sectoral ministries |
All Sectoral ministries |
MoDMR, specialized agencies |
Y5 |
|
Establishing National volunteer organization |
MoDMR |
specialized agencies |
Y5 |
|
Establishing DM Research, Training and Educational Institute/ Network |
Revisiting the present school curricula on Disaster Management topics of class III to XII with latest information and innovations |
DDM পাঠ্যক্রম বোর্ড |
MoDMR, specialized agencies |
Y5 |
Publishing a Directory of national and regional DRR training and education institutes |
DDM |
MoDMR, |
Y5 |
|
Designing and implementation of joint training and education programmes |
MoDMR |
MoE, MoPME, NDMOs |
Y5 |
|
Offering need-based specialized training courses with relevant national agencies |
MoDMR |
specialized national agencies |
Y10 |
|
Conducting targeted training programmes for different stakeholder groups such as Govt. institutions, media, first responders |
DDM |
MoDMR |
Y15 |
|
Designing and implementation of an exchange learning programme through country visits |
MoDMR |
Regional & International Organizations |
Regular |
|
Mainstreaming DRR &CCA in training and education |
Producing a generic DRR mainstreaming Guideline for training and education sectors |
DDM |
MoDMR |
Y5 |
Determining the minimum national level competency for secondary and highersecondary schools curricula |
MoDMR |
MoE, MoPME |
Y10 |
|
Institutionalizing school safety and evacuation drills for Earthquake, Fire, Cyclone, Building collapse, landslide etc. |
DDM, FSCD AFD |
MoDMR, MoE, MoPME ESCAP, INSARG |
Regular |
|
Monitoring the impacts of capacity development program |
DDM |
MoDMR |
Regular |
|
Institutional Capacity building |
Standardizing Post Disaster Needs Assessments (PDNAs) methodology |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
Revisiting SOS and D-Form articulating data-based (Space based) system |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
|
|
Developing generic and area and hazard specific INDICATORS of community and household resilience of Bangladesh |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Developing and conducting awareness and capacity building programmes appropriate for the Local governments, local organisations and communities |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Developing a generic template for local level contingency planning |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Introducing community volunteerism |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Developing area and hazard based contingency (preparedness) plan and making functional |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Observing NDPD and IDDR more effectively accommodating all stakeholders group and develop reporting system |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Establishing and maintaining database on emergency supplies, emergency shelters andemergency support agencies |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Information Management System on Disaster Management |
Establishment of IMS to collect loss and damage information of disasters using space-based technology(GIS) |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
Establishment of IMS to disseminate allotment information using space-based technology(GIS) |
DDM |
MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
|
|
|
|
|
Priority 3: Investingindisasterriskreductionforresilience; |
||||
Reducing sectoral risks and vulnerabilities through actions |
Developing standard methodology/ toolkit to Disaster Impact Analysis (DIA) of development project |
MoDMR |
specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
Ensuring DIA of every development project before submitting for approval |
MoDMR |
specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Developing standard methodology/toolkit to track changes in investment policies and planning |
MoDMR |
specialized agencies, NGO/INGOOs |
Y5 |
|
Developing standard process guidelines on sectoral disaster risk and Impact Assessment |
MoDMR |
All sectoral Ministries |
Y15 |
|
Establishing regional and national DRR funding mechanism |
MoDMR |
UN, WB, IMF, bilateral donors |
Y15 |
|
Documenting and disseminating best practices in mainstreaming DRR in general and specific sectors of development planning and practices |
MoDMR |
specialized agencies |
Y15 |
|
Introducing monitoring system of every investment to make risk informed |
MoDMR |
All sectoral ministries |
Y15 |
|
Creating enabling environment for DRR&CCA integration |
Development of sector and area specific guidelines on DRR mainstreaming |
MoDMR |
All ministries |
Y15 |
Development of a guideline for policymakers to integrate DRR and CCA into development, and to enhance linkages between DRR and CCA institutions at the national level. |
MoDMR |
MoEF and Regional & International agencies |
Y15 |
|
Development of standard DRR&CCA integrated template/tool/methodology for local level development and investment planning |
DDM DEnv. |
MoDMR, MoEF |
Y15 |
|
Standardizing community risk assessment processes and planning |
DDM |
MoDMR, NGO / INGOs |
Y15 |
|
Improving the knowledge and understanding of NDMOs and local level authorities for better planning and management |
DDM |
MoDMR, NGO / INGOs |
Y15 |
|
Local level risk financing |
Developing a Strategy to promote private investments in local risk reduction |
MoDMR |
UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs |
Y5 |
Developing a Local level risk management and risk transfer strategy |
Y5 |
|||
Scoping differentfinancial service schemes to identify suitable and sustainable solutions for local level risk reduction |
Y10 |
|||
Ensure attraction of private investment through public private partnership towards people’s welfare (PPPP) |
MoDMR |
UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs |
Y15 |
|
Building awareness among the private investors specially SME’s to ensure risk-informed investment |
DDM, SME Foundation |
MoDMR, MoIndustry, UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs |
Y15 |
|
Introducing disaster risk reduction system in businesses for facing disasters |
DDM, SME Foundation |
MoDMR, MoIndustry, UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs |
Y15 |
|
|
Developing tools and techniques to attract private investment in DRR & CCA |
DDM, SME Foundation |
MoIndustry, UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs |
Y15 |
Exploring different risk mitigation and risk transfer options |
Designing and implementation of specific right based programme targeted to vulnerable groups |
DDM |
MoDMR, specialized agencies |
Y5 |
Developing a strategy for the integration of CBDRM into local and national level planning process |
MoDMR, LGD, NGO/INGOs specialized agencies |
Y10 |
||
Development of a DRR Strategy for Micro-finance sector |
MoDMR, MoF, Apex Institutions and Regulatory authorities |
Y15 |
||
|
|
|
|
|
Priority 4: Enhancingdisasterpreparednessfor effectiveresponseand to “BuildBackBetter”inrecovery,rehabilitationand reconstruction. |
||||
Emergency preparedness |
Organizing periodic mock drills, Simulation exercise/ DREE |
DDM, FSCD, CPP AFD |
MoDMR, UN-OCHA, INSARG,WFP, NGO/INGO |
Y5 |
Observing national and international disaster preparedness and Reduction days respectively |
DDM |
MoDMR, UN-ISDR, NGO/INGO |
Y15 |
|
Developing harmonized training modules |
DDM |
MoDMR |
Y10 |
|
Offering off-campus and on-campus training on emergency management, search and rescue, relief and disaster information management |
DDM, FSCD |
MoDMR, UN-OCHA |
Y15 |
|
Multi-hazard early warning system |
Strengthening the national meteorological centres/departments to increase the early warning lead time for flood and flash flood |
BMD, FFWC, DDM
|
MoDMR, MoD, MoWR |
Y10 |
Developing drought, tornado, tsunami, cold wave, lightening and land-slide early warning systems |
Y10 |
|||
Harmonizing hazard specific signalling systems |
Y15 |
|||
Establishing end to end community early warning and alerting systems for major hazards – flood, cyclone, drought etc. |
Y15 |
|||
Establishing database and network with early warning generating and disseminating agencies |
Y15 |
|||
Organizing regional conferences and expert consultations |
Y15 |
|||
Publish case study compendium with country experiences |
Y15 |
|||
|
|
|
|
|
Addressing women and Children issues to disasters |
Assessing women and children vulnerabilities |
DDM Dept. of Children Affairs |
MoDMR, MoWCA, specialized national and international agencies |
Y5 |
Developing a guideline for children’s participation in DRR |
Y5 |
|||
Compilation of good practices |
Y10 |
|||
|
Training to develop community women leadership |
Y10 |
||
Urban Risk Management |
Developing a standard a risk integrated urban planning guideline |
DDM |
MoDMR, MoHPW, City Corporations, Specialized Agencies and city associations |
Y5 |
Establishing and Organizing regular Expert Group Meeting on Seismic Hazard Assessment |
Y15 |
|||
Developing Detailed Coastal and Marine Risk Management Plans |
Y5 |
|||
Establishing a regional expert group on earthquake resistant building codes model and guidelines |
Y5 |
|||
Publication of the national compendium of building types of non-engineering construction and the documentation of indigenous construction technology |
Y15 |
|||
Documentation of Traditional Technology for Earthquake Risk Mitigation. |
Y5 |
|||
Developing a generic Template of City Risk Management Plan and Strategy |
Y5 |
|||
Training and Capacity Building on Urban Risk Management |
Y10 |
|||
Documentation of Good Practices on Urban Risk Management |
Y15 |
|||
|
Establishing a South Asia Seismic Network/Forum |
Y5 |
||
Landslide risk management |
Developing a standard methodology for Landslide Risk Assessment |
DDM DDMC UzDMC |
MoDMR, specialized agencies |
Y5 |
Conducting Landslide Inventories |
Y5 |
|||
Developing a Landslide Risk Mitigation Strategy |
Y5 |
|||
National and regional Capacity Building on landslide risk assessment and mitigation technologies |
Y10 |
|||
Establishing a South Asia Landslide Network/Forum |
Y10 |
|||
Landslide zonation mapping -review the current practices of landslide hazard zonation mapping in the countries of South Asia |
Y5 |
|||
Organising periodical Regional Conference on Landslide Risk Management |
Y15 |
|||
Drought risk management |
Drought risk assessment and mapping - Development of standard methodology |
DAE, DF, DLR |
MoDMR, MoA, MoMF Specialized agencies, |
Y5 |
Conducting the assessment and mapping |
Y5 |
|||
Developing National Drought Risk Management Strategies |
Y5 |
|||
Drought monitoring and early warning - Development of a standard protocol and the methodology |
Y5 |
|||
Training to the national agencies |
Y10 |
|||
Establishing the national Monitoring and Early Warning system |
Y5 |
|||
Drought Research and Documentation |
Y15 |
|||
Training and Capacity Building for Drought Management |
Y10 |
|||
Sharing of Good Practices on Drought Risk Management |
Y10 |
|||
Tsunami |
Developing Tsunami Early Warning Guidelines |
MoDMR |
BMD |
Y5 |
Introducing Moch-drills on Tsunami |
DDM, CPP, FSCD |
MoDMR, BMD |
Y10 |
|
|
Establishing the national Monitoring and Early Warning system
|
DDM, DAE, DLS |
MoDMR, MoL&F, MoA |
Y5 |
Training and Capacity Building for cold wave Management |
||||
Establishing training methodology on rice seedling production during cold wave in Agricultural Extension Department |
||||
Operationalization of the SAARC Agreement on Rapid Response to Natural Disaster |
Developing a generic template on Standing Operating Procedure for regional cooperation and national emergency response action |
DDM |
MoDMR, UN-OCHA |
Y10 |
Developing country specific SOPs |
Y10 |
|||
Periodic review and sharing lessons |
Y10 |
|||
Establishing national and regional emergency response resource databases; i.e., relief stocks, management experts, institutions, equipment, facilities and the available technologies |
Y10 |
|||
Producing Directory of fast responding institutions |
Y5 |
|||
Addressing women, children, person with disability and diversity issues in Emergency Response |
Developing minimum Standards Operating Procedures Preparedness Evacuation, Search and Rescue of Children in disasters |
DCW, DDM |
MoDMR, MoWCW, UNICEF, UNFPA, specialized agencies |
Y5 |
Water, sanitation and hygiene facilities |
Developing minimum standards of water, Sanitation and Hygiene for disaster affected children |
PHE, DCW, DDM |
MoDMR, MoWCW, MoWR, UNICEF, UNFPA, specialized agencies |
Y5 |
Developing a guidebook for post-disaster water, Sanitation and Hygiene response |
Y5 |
|||
Emergency medical care and health services
|
Developing guidebooks for emergency and post disaster medical care and health services |
DHS, DDM |
MoDMR, MoHFW, WHO, UNICEF, specialized agencies |
Y5 |
Establishing national outbreak database for monitoring health system preparedness |
DHS, DDM |
MoDMR, MoHFW, WHO, UNICEF, specialized agencies |
Y10 |
|
Emergency vaccination to protect outbreak of epidemics after a disaster |
Y10 |
|||
Mass awareness and vaccination campaigns |
Y10 |
|||
Establishing referral mechanisms |
Y10 |
|||
Building the capacity of health professionals on Integrated Management of Childhood Illness (IMNCI) and Minimum Initial Service Package (MISP) |
Y10 |
|||
Designing Health education messages for schools |
Y5 |
|||
Mental and psycho-social health services |
Developing a guidebook for post disaster services |
DHS, DDM |
MoDMR, MoHFW, WHO, UNICEF, specialized agencies |
Y5 |
Developing the basics of psycho-social counseling for incorporation in the community training package for health workers, teachers and social workers |
Y5 |
|||
Documenting and sharing of good practices |
Y10 |
|||
Protection of children in disasters |
Setting national and regional Family Tracing and Reunification (FTR) Protocols and Systems and guidelines for unaccompanied children |
Y10 |
||
Education in emergencies and school safety |
Developing School Safety Standards including engineering guidance and construction worker training for disaster resistant construction |
DEd. (Primary)
DEd.(Secondary) DDM |
MoDMR, MoE, MoPME WHO, UNICEF, specialized agencies |
Y5 |
Developing a guidebook for post disaster education response |
Y5 |
|||
Institutionalize safety and evacuation drills in schools |
Y5 |
|||
Compiling good practices |
Y10 |
|||
Establishing the database |
Producing Directory of Government, Private, Non-Governmental and other organizations working on various aspects of Disaster Management in South Asia |
MoDMR |
NDMOs, specialized agencies |
Y10 |
Producing Directory of regional and global centres and institutes with DRR&CCA related functions |
Y10 |
|||
Partnering with SAARC Centres |
Developing and implementing joint programmes with SAARC Centres |
Y10 |
||
Partnering with non-SAARC centres |
Developing and implementing joint programmes with non-SAARC regional stakeholder organizations |
Y15 |
||
Organizing regional and national dialogues on key mainstream DRR&CCA issues |
Y15 |
|||
Establishing South-South Cooperation within and between South, South East, South Pacific and Northern and Central Asia. |
Y15 |
-o-