Wellcome to National Portal
মেনু নির্বাচন করুন
Main Comtent Skiped

প্রকল্প সমূহ

 MODMR &  DEPARTMENT OF DISASTER MANAGEMENT NOW IMPLEMENTATION FY 2013-2014 SOME IMPORTENT PROJECTS SUCH AS : 1.Comprehensive Disaster management programme(CDMP-2),  UNDP 2.Early recovery facility(ERF), UNDP  3.Construction of cyclone resistant house at coastal belt     CLIMATE CHANGE CELL  4.Construction of small span bridge/culverts(3rd phase) on their rural road at plain land,  GOB   5.Construction of small span bridge/culverts(2nd phase) at CHT hills area,GOB     6.Construction of cyclone/flood shelter at disaster prone coastal belt(2nd phase),GOB   7.Supply of earthquake search  & rescue operational Equipment(2nd phase) ,GOB  8.Employment generation programme for their poorest(EGPP),IDA   9.Emergency super cyclone sider  reconstruction & restoration programme(ECRRP),ADB/WB   10.Ashrayan project,GOB    11.CVRP PROJECT,  GOB  12. Safety net system for the poorest people's(SNSP),   IDA  13.   Disaster Risk financeing      ADB                                

 

#Safety Nets Systems for the Poorest Project(SNSP):                                     

 

The Department for Disaster Management (DDM), under the Ministry of Disaster Management and Relief (MODMR), implements five of the key safety net programs in the country – Employment Generation Program for the Poorest (EGPP), Food for Works (FFW), Test Relief (TR), Gratuitous Relief (GR) and Vulnerable Group Feeding (VGF). Of these, EGPP, FFW and TR are workfare programs and account for approximately 70% of the total safety net allocation to MODMR. The project will finance small-scale community level basic infrastructure (subprojects) under the above 3 safety net programs to create rural employment during lack period, rainy seasons and lean periods. 

The SNSP will support a systematic approach to implementation of DDM’s five programs while financing short-term employment. Projects and programs financed with IDA resources need to comply with the World Bank Operational Policies and all project components eligible for funding under SNSP will be required to satisfy the World Bank’s safeguard policies, in addition to conformity with environmental legislation of the Government of Bangladesh. The EMF provides general policies, guidelines, and procedures to be integrated into the implementation of all sub-projects implemented by DDM under the FFW, TR and EGPP programs. In preparing this document, relevant environment safeguard practices were reviewed, including compliance with the EMF that had been prepared under EGPP. The review included field visits; various levels of consultations; qualitative and quantitative assessment towards understanding implementation processes of environmental safeguard compliance, and assessment of capacity to comply with safeguard policies.

Three components are proposed for this programmatic operation & these are: Component 1: Main Program component (MPC) that aims to support a systematic approach to implementation of EGPP, FFW, TR, GR and VGF while financing short- term employment; Component 2: Operational Support Component (OSC-1) for DDM for project implementation and capacity strengthening, and Component 3: Operational Support Component (OSC-2) for the Bangladesh Bureau of Statistics (BBS) to develop the Bangladesh Poverty Database (BPD). In terms of coverage, these three programs are implemented nationwide targeting the poorest upazilas (sub-districts) of Bangladesh. Currently, EGPP allocations at the upazila level is based on the 2005 poverty maps whereby 60% of the program allocations are distributed to upazilas with poverty rates of 35% or higher; 35% of the allocations are made to upazilas with poverty rates between 34 and 21%, and 5% of the allocations are made to upazilas with poverty rates below 20%. The exact locations of sub-projects are identified by the UP-PIC in consultation with community and ward members during program implementation.

 

 প্রকল্পের নামঃ    স্ট্রেংদেনিং অব দি মিনিষ্ট্রি অব ডিজাস্টার ম্যানেজমেন্ট এন্ড রিলিফ (এমওডিএমআর) প্রোগ্রাম এ্যাডমিনিষ্ট্রেশন।

 

১।     উদ্যোগী মন্ত্রণালয়ঃ    দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়।

২।     বাস্তবায়নকারী সংস্থাঃ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা অধিদপ্তর

৩।     প্রকল্পের বাস্তবায়ন কালঃ       জুলাই, ২০১৩ থেকে ডিসেম্বর, ২০১৭ পর্যন্ত

৪।       প্রকল্প ব্যয়ঃ(লক্ষ টাকায়)

 

(ক) মোটঃ                ২৪১০০.০০

(খ) জিওবিঃ              ১০০.০০

(গ) প্রকল্প সাহায্যঃ       ২৪০০০.০০

 

৫।     প্রকল্পের উদ্দেশ্যঃ

প্রকল্পের মূল উদ্দেশ্য হচ্ছে সমাজের দারিদ্রতম পরিবারসমূহের সুফল  আনয়নের লক্ষ্যে প্রধান প্রধান  সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচি বাস্তবায়নে স্বচ্ছতা বৃদ্ধি এবং সক্ষমতা উন্নয়ন। প্রকল্পের সুনির্দিষ্ট লক্ষ্যসমূহ হলোঃ

(ক)     অধিকতর দরিদ্র বান্ধব কর্মসূচি প্রণয়ন এবং সম্পদ  বিতরণে দরিদ্রতম পরিবার নির্বাচন ব্যবস্থার উন্নয়ন;

(খ)      কর্মসূচিসমূহের সুষ্ঠু বাস্তবায়নের লক্ষ্যে ব্যবস্থাপনা, কর্মসূচির তথ্য পদ্ধতি এবং পরিবীক্ষণ জোরদারকরণ;

(গ)      সুশাসন এবং  জবাবদিহিতা নিশ্চিতকরণ;

 

৬।     প্রকল্পের সংক্ষিপ্ত পটভূমিঃ

৭.১     বিগত এক দশকে বাংলাদেশ দারিদ্র দূরীকরণে উল্লেখযোগ্য অগ্রগতি সাধন করেছে। দারিদ্রের হার ২০০০ সালের ৪৮.৯% থেকে কমে ২০০৫ সালে ৪০% হয়েছে এবং ২০১০ সালে তা ৩১.৫% হয়েছে। দারিদ্র হ্রাসকরণের পাশাপাশি বাংলাদেশ মানব উন্নয়ন সূচকে (যথা উন্নত পুষ্টি, শিক্ষার, হার বৃদ্ধি  ইত্যাদি) দিন দিন  উন্নতি সাধন করছে। এসকল  উন্নয়ন সত্ত্বেও দেশের ২.৬ কোটি লোক চরম দারিদ্র সীমায় বসবাস করছে। দারিদ্র দূরীকরণের জন্য সরকার  বেশ কিছু সামাজিক নিরপত্তা কর্মসূচি বাস্তবায়ন করছে। এসকল কর্মসূচিসমূহ দারিদ্র হ্রাসকরণের পাশাপাশি শিক্ষা, স্বাস্থ্য, পুষ্টি, কর্মসংস্থান সৃষ্টি এবং দুর্যোগে সাড়াদানে সক্ষমতা বৃদ্ধিতে ভূমিকা রাখছে। সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিতে  সুফলভোগী হিসেবে  বৃদ্ধ, মহিলা, শিশু এবং প্রতিবন্ধীদের  অগ্রাধিকার প্রদান করা হচ্ছে।

৭.২     সাম্প্রতিক বছরগুলোতে সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিতে উত্তরোত্তর বাজেট বরাদ্দ বৃদ্ধি, দ্রারিদ্র এবং বিপদাপন্নতা (Vulnerability)দূরীকরণে সরকারের ঐকান্তিক ইচ্ছার বহিঃপ্রকাশ। সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিতে ১৯৯৬-২০০৮ সাল  পর্যন্ত মোট সরকারী ব্যয়ের প্রায় ১২% ব্যয় করা হয়েছে যা ২০০৯-২০১২ সালে ১৪% এ উন্নীত হয়েছে।

৭.৩     সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচিসমূহের মধ্যে ৫টি বৃহৎ কর্মসূচি দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা  ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়ের  মাধ্যমে বাস্তবায়িত হয় যা এ খাতে মোট বরাদ্দের এক তৃতীয়াংশ। এ ৫টি কর্মসূচি হচ্ছে অতি দরিদ্রদের জন্য কর্মসংস্থান কর্মসূচি (EGPP), FFW, TR, GRএবং VGF।এসকল কর্মসূচি দরিদ্রবান্ধব  হওয়া সত্ত্বেও সম্পদের সুষ্ঠু বন্টন এবং সুফলভোগী নির্বাচনে আরো উন্নতির সুযোগ রয়েছে। ব্যাংকের মাধ্যমে মজুরী পরিশোধিত হওয়ায় অন্যান্য কর্মসূচির তুলনায় EGPPকর্মসূচির সফলতা বেশি। EGPPকর্মসূচির সুফলভোগীদের মধ্যে দেশের দ্ররিদ্রতম ২০% মানুষের অংশগ্রহণ আনুপাতিক হারে বেশি। বিশ্ব ব্যাংক কর্তৃক সম্পাদিত ২০১০ সালের household surveyহতে দেখা যায় যে, ইজিজিপি কর্মসূচির ২২% সুফলভোগী দারিদ্র  সীমার  উপরে বাস করে। ২০১০ সালের Household Income and Expenditure Surveyঅনুযায়ী VGF  এবং GR-এর ৪০% এবং ৪৩% সুফলভোগী top three quintiles হতে আসে।

৭.৪     এসকল সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচি বাস্তবায়নে সঠিক সুফলভোগী নির্বাচন, অপচয় রোধ, সু-শাসন এবং চ্যালেঞ্জ মোকাবেলায় বিশ্বব্যাংক Safety Net Systems for the Poorest (SNSP) শীর্ষক প্রোগ্রামের আওতায় মোট ৫০০.০০ মিলিয়ন ডলার আর্থিক সহায়তা প্রদান করবে মর্মে চুক্তি স্বাক্ষরিত হয়। SNSP প্রোগ্রামের তিনটি কম্পোনেন্ট রয়েছে। এগুলো হলোঃ (ক) Support to MoDMR Social Safety Net Programs (USD 430 Milion),(খ)“Strengthening of the Ministry of Disaster Management and Relief (MoDMR) Program Administration (SMoDMRPA)” (USD 30 Million) এবং (গ) Developing the Bangladesh Poverty Database (BPD) (USD 40 Million)। বিশ্বব্যাংকের আর্থিক সহায়তায় এ মন্ত্রণালয়ের সামাজিক নিরাপত্তা কর্মসূচি কার্যকর ও সুষ্ঠুভাবে বাস্তবায়নের জন্য কারিগরী সহায়তা এ প্রকল্পটি গ্রহণ করা হয়েছে।

 

৭।     প্রকল্পের মূল কার্যক্রমঃ

 

          (ক)     ৪৯৫ জন উপ-সহকারী প্রকৌশলী এবং ৮ জন অফিস স্টাফ  নিয়োগ;

          (খ)      Management Information Systemউন্নয়ন;

          (গ)      প্রশিক্ষণ ও সচেতনতা বৃদ্ধি;

          (ঘ)      ৫০০টি কম্পিউটার ক্রয়;

          (ঙ)      ৩২টি যান বাহন ক্রয় (২৮টি ডাবল কেবিন পিক-আপ, ২টি  মাইক্রোবাস এবং ২টি জীপ);

          (চ)      MISহার্ডওয়ার,  ও  যন্ত্রপাতি ক্রয়;

          (ছ)      ফার্ণিচার ক্রয়

 

          (জ)     সচেতনতা বৃদ্ধি 

 

 

 

 

আরবান রেজিলিয়েন্স প্রকল্পঃ  

 

১।     উদ্যোগী মন্ত্রণালয়ঃ    দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়।

২।     বাস্তবায়নকারী সংস্থাঃ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা অধিদপ্তর

৩।     প্রকল্পের বাস্তবায়ন কালঃ       জুলাই, ২০১৫ থেকে জুন, ২০২০ পর্যন্ত

৪।       প্রকল্প ব্যয়ঃ(লক্ষ টাকায়)

 

(ক) মোটঃ                ১২৫৫০.০০ (আইডিএ লোন)

(খ) জিওবিঃ              ১০০০.০০

(গ) প্রকল্প সাহায্যঃ       ১১৫৫০.০০

 

৫।     প্রকল্পের উদ্দেশ্যঃ

প্রকল্পের সার্বিক উদ্দেশ্য হচ্ছে জরুরী দুর্যোগ মোকাবেলায় সরকারের পরিকল্পনা প্রণয়ন, সাড়া প্রদান এবং পুনর্বাসন কার্যক্রমে কার্যকর সক্ষমতা উন্নয়ন। প্রকল্পের সুনির্দিষ্ট উদ্দেশ্য হচ্ছেঃ

(ক)     দুর্যোগ ব্যবস্থাপনায়  সক্ষমতা উন্নয়নের লক্ষ্যে জাতীয় দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা গবেষণা ও প্রশিক্ষণ ইনস্টিটিউট (এনডিএমআরটিআই) প্রতিষ্ঠা করা;

(খ)      জরুরী সাড়া এবং যোগাযোগ কেন্দ্র [Emergency Response and Communication Center (ERCC)]স্থাপন এবং বিদ্যমান দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা তথ্য কেন্দ্রের [Disaster Management Information Center (DMIC)] সক্ষমতা বৃদ্ধি করে জাতীয় দুর্যোগ ঝুকিঁ ব্যবস্থাপনা ও জরুরী সাড়াদান ব্যবস্থা প্রতিষ্ঠা করা; এবং

(গ)      প্রশিক্ষণ, অনুশীলন ও মহড়ার মাধ্যমে জাতীয় পর্যায়ে দুর্যোগ সাড়াদান এবং সমন্বয় কেন্দ্র (এনডিআরসিসি), ইআরসিসি এবং এনডিএমআরটিআই ও স্থানীয় পর্যায়ে ঢাকা ও সিলেট সিটি কর্পোরেশন এবং ফায়ার সার্ভিস ও সিভিল ডিফেন্স এর জরুরী দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা এবং প্রস্তুতি গ্রহণের সক্ষমতা উন্নয়ন।

৬।     প্রকল্পের মূল কার্যক্রমঃ

    ৬.১     মহাখালীস্থ দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ভবনে জাতীয় দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা গবেষণা ও প্রশিক্ষণ ইনস্টিটিউট (এনডিএমআরটিআই) স্থাপনের লক্ষ্যে প্রয়োজনীয় নির্মাণ কাজ সম্পন্ন করা।

    ৬.২     জরুরী সাড়া এবং যোগাযোগ কেন্দ্র [Emergency Response and Communication Center (ERCC)]স্থাপন এবং বিদ্যমান দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা তথ্য কেন্দ্রের [Disaster Management Information Center (DMIC)] সক্ষমতা বৃদ্ধি করে জাতীয় দুর্যোগ ঝুকিঁ ব্যবস্থাপনা ও জরুরী সাড়াদান ব্যবস্থা প্রতিষ্ঠার লক্ষ্যে প্রয়োজনীয় যন্ত্রপাতি সংগ্রহ এবং সফটওয়ার প্রণয়ন করা।

   ৬.৩     ১টি জীপ, ৪টি মাইক্রোবাস এবং প্রয়োজনীয় অফিস যন্ত্রপাতি ক্রয়।

    ৬.৪     প্রশিক্ষণ, অনুশীলন ও মহড়া।

 

Plan of Action to

Implement Sendai Framework

For

 Disaster Risk Reduction

2015-2030

 

 

Priority 1: Understandingdisasterrisk :

Establishing National Disaster Management Policy, Plan and Regulative  Framework

Revisiting Disaster Management Act, 2012

MoDMR

Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies,

Y5

Revisiting Disaster Management Policy, 2015

MoDMR

Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies,

Y5

Revisiting Cyclone Shelter Construction Maintenance and Management  Policy, 2011

MoDMR

Sectoral ministries, NDMOs, HBRI, specialized agencies,

Y5

Revisiting Guidelines on Humanterian Assistance 2012-13

MoDMR

Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies,

Y5

Review the National Plan for Disaster Management  2010-15 and make new one for 2016-20

DDM

MoDMR, Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies,

Y5

Make Rules to implement Disaster Management Act, 2012

MoDMR

Sectoral ministries, NDMOs, specialized agencies,

Y5

Developing a generic guideline on DRR policy and planning

DDM

MoDMR, Sectoral ministries, NDMOs

Y5

Organizing annual lesson sharing meetings with sectoral ministries

MoDMR

All Ministries

Regular

Organizing annual lesson sharing meetings with NGO, INGOs, Private sectors

DDM

MoDMR

Regular

Research and Documentation

Publication of an Annual Compendium of the nation disaster risk management Activities

DDM

MoDMR

Regular

Conducting joint research projects on DRR &CCA

NDMRTI

DDM

MoDMR

MoDMR, Sectoral Ministries, Regional and International NDMOs

Y15

Developing standard good practice documentation templates

NDMRTI

DDM

MoDMR

Y5

Salebest practices on disaster risk management to aboard

MoDMR

Regional and International NDMOs

Y15

Knowledge Management

Establishment of a Expert Group to Implement Sendai Framework articulating with Climate Change Agreement( Adopted COP 21) and SDG (adopted UN in September 2015)

MoDMR

All sectoral ministries

Regional and International NDMOs

Y5

Establishment of a national disaster risk management knowledge sharing forum

MoDMR

All sectoral ministries

Regional and International NDMOs

Y5

Designing and implementation of an exchange learning through country visits programme

MoDMR

 

 

MoDMR

 

MoDMR

NDMOs, specialized agencies

 

All sectoral Ministries

 

NGO/INGOs

Y5

Introducing a best performer awarding mechanism  to promote local level innovations

Y5

Establishing a regular monitoring and progress reporting mechanism

Y5

Promoting innovations and local good practices

Documentation of indigenous knowledge, practices  and coping mechanisms

DDM

MoDMR, LGD, NGO/INGOs, specialized agencies

Y5

Commissioning a review of countries’ safety nets programmes to identify suitable social safety net frameworks for DRR

MoDMR

MoF, All sectoral ministries, specialized agencies

Y5

Producing a compendium of best practices on DRR & CCA

MoDMR

specialized agencies, NGO/ INGOOs

Y5

Defining the roles of local level actors

Harmonizing community levels DRR&CCA related roles and responsibilities of key stakeholders

DDM

DEnv.

MoDMR, specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Establishing the context

Commissioning multi-hazard case studies to assess risks and vulnerabilities of women, children and different marginalized livelihood groups and document adaptation options

DDM

 

specialized agencies

Y5

Developing a generic gender and social inclusion framework to ensure equitable and sustainable economic growth and development at community level

UN Women, MoWCA, MoSW, specialized agencies

Y10

 

Conducting risk assessment by  using technology national

DDM

MoDMR, SARSO

 

 

 

 

 

 

Priority 2:    Strengtheningdisasterriskgovernancetomanagedisaster    

                        risk :

Establishment of  Disaster Management and Crisis Control Centre

Establishment of National Emergency Operation Centre(NEOC)

MoDMR

Prime Minister’s Office, MoHPW specialized agencies

Y5

Strengthening NDRCC

MoDMR

specialized agencies

Y5

Strengthening DMIC at Division, District and Sub-District headquarters

MoDMR

specialized agencies

Y5

Strengthening Disaster Management Coordination Centre in every sectoral ministries

All Sectoral ministries

MoDMR, specialized agencies

Y5

Establishing National volunteer organization

MoDMR

specialized agencies

Y5

Establishing DM Research, Training and Educational Institute/   Network

Revisiting the present school curricula on Disaster Management topics of class III to XII with latest information and innovations

DDM

পাঠ্যক্রম বোর্ড

MoDMR, specialized agencies

Y5

Publishing a Directory of  national and regional DRR training and education institutes

DDM

MoDMR,

Y5

Designing and implementation of joint training and education programmes

MoDMR

MoE, MoPME, NDMOs

Y5

Offering  need-based specialized training courses  with relevant national agencies

MoDMR

specialized national agencies

Y10

Conducting targeted training programmes for different stakeholder groups such as Govt. institutions, media, first responders

DDM

MoDMR

Y15

Designing and implementation of an exchange learning programme through country visits

MoDMR

Regional & International Organizations

Regular

Mainstreaming DRR &CCA in training and education

Producing a generic DRR mainstreaming Guideline for training and education sectors

DDM

MoDMR

Y5

Determining the minimum national level competency for secondary and highersecondary schools curricula

MoDMR

MoE, MoPME

Y10

Institutionalizing school safety and evacuation drills for Earthquake, Fire, Cyclone, Building collapse, landslide etc.

DDM, FSCD

AFD

MoDMR, MoE, MoPME ESCAP, INSARG

Regular

Monitoring the impacts of capacity development program

DDM

MoDMR

Regular

Institutional Capacity building

Standardizing  Post Disaster Needs Assessments (PDNAs) methodology

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Revisiting SOS and D-Form articulating data-based (Space based) system

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

 

Developing generic and area and hazard specific INDICATORS of community and household resilience of Bangladesh

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Developing and conducting  awareness and capacity building programmes appropriate for the Local governments, local organisations and communities

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Developing a generic template for local level contingency planning

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Introducing community volunteerism

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Developing area and hazard based  contingency (preparedness) plan and making functional

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Observing NDPD and IDDR more effectively accommodating all stakeholders group and develop reporting system

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Establishing and maintaining database on emergency supplies, emergency shelters andemergency support agencies

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Information Management System on Disaster Management

Establishment of IMS to collect loss and damage information of disasters using space-based technology(GIS)

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Establishment of IMS to disseminate allotment information using space-based technology(GIS)

DDM

MoDMR specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

 

 

 

 

 

 

Priority 3:    Investingindisasterriskreductionforresilience;

Reducing sectoral risks and vulnerabilities through actions

Developing standard methodology/ toolkit to Disaster Impact Analysis (DIA) of development project 

MoDMR

specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Ensuring DIA of every development project before submitting for approval

MoDMR

specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Developing standard methodology/toolkit to track changes in investment policies and planning

MoDMR

specialized agencies, NGO/INGOOs

Y5

Developing standard process guidelines on sectoral disaster risk and Impact Assessment

MoDMR

All sectoral Ministries

Y15

Establishing regional and national DRR funding mechanism

MoDMR

UN, WB, IMF, bilateral donors

Y15

Documenting and disseminating best practices in mainstreaming DRR in general and specific sectors of development planning and practices

MoDMR

specialized agencies

Y15

Introducing monitoring system of every investment to make risk informed

MoDMR

All sectoral ministries

Y15

Creating enabling environment for DRR&CCA integration

Development of sector and area specific guidelines on DRR mainstreaming

MoDMR

All ministries

Y15

Development of a guideline for policymakers to integrate DRR and CCA into development, and to enhance linkages between DRR and CCA institutions at the national level.

MoDMR

MoEF and Regional & International  agencies

Y15

Development of standard DRR&CCA integrated template/tool/methodology  for local level development and investment planning

DDM

DEnv.

MoDMR, MoEF

Y15

Standardizing community risk assessment processes and planning

DDM

MoDMR, NGO / INGOs

Y15

Improving the knowledge and understanding of NDMOs and local level authorities for better planning and management

DDM

MoDMR, NGO / INGOs

Y15

Local level risk financing

Developing a Strategy to promote private investments in local risk reduction

MoDMR

UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs

Y5

Developing a Local level risk management and risk transfer strategy

Y5

Scoping differentfinancial service schemes to identify suitable and sustainable solutions for local level risk reduction

Y10

Ensure attraction of private investment through public private partnership towards people’s welfare (PPPP)

MoDMR

UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs

Y15

Building awareness among the private investors specially SME’s to ensure risk-informed investment

DDM, SME Foundation

MoDMR, MoIndustry, UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs

Y15

Introducing disaster risk reduction system in businesses for facing disasters

DDM, SME Foundation

MoDMR, MoIndustry, UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs

Y15

 

Developing tools and techniques to attract private investment in DRR & CCA

DDM, SME Foundation

MoIndustry, UN, WB, IMF, bilateral donors, specialized agencies, NDMOs

Y15

Exploring different risk mitigation and risk transfer options

Designing and implementation of specific right based programme targeted to vulnerable groups

DDM

MoDMR, specialized agencies

Y5

Developing a strategy for the integration of CBDRM into local and national level planning process

MoDMR, LGD, NGO/INGOs specialized agencies

Y10

Development of a DRR Strategy for Micro-finance sector

MoDMR, MoF, Apex Institutions and Regulatory authorities

Y15

 

 

 

 

 

Priority 4:    Enhancingdisasterpreparednessfor effectiveresponseand   

                       to “BuildBackBetter”inrecovery,rehabilitationand  

                  reconstruction.

Emergency preparedness

Organizing periodic mock drills, Simulation exercise/ DREE

DDM, FSCD, CPP

AFD

MoDMR, UN-OCHA, INSARG,WFP, NGO/INGO

Y5

Observing national and international disaster preparedness and Reduction days respectively

DDM

MoDMR, UN-ISDR, NGO/INGO

Y15

Developing harmonized training modules

DDM

MoDMR

Y10

Offering off-campus and on-campus training on emergency management, search and rescue, relief and disaster information management

DDM, FSCD

MoDMR, UN-OCHA

Y15

Multi-hazard early warning system

Strengthening the national meteorological centres/departments  to increase the early warning lead time  for flood and flash flood

BMD, FFWC, DDM

 

MoDMR, MoD, MoWR

Y10

Developing drought, tornado, tsunami, cold wave, lightening and land-slide  early warning systems

Y10

Harmonizing hazard specific signalling systems

Y15

Establishing end to end community early warning and alerting systems for major hazards – flood, cyclone, drought etc.

Y15

Establishing database and network with early warning generating and disseminating agencies 

Y15

Organizing regional conferences and expert consultations

Y15

Publish case study compendium with country experiences

Y15

 

 

 

 

 

Addressing women and Children issues to disasters

Assessing women and children vulnerabilities

DDM

Dept. of Children Affairs

MoDMR, MoWCA, specialized national and international agencies

Y5

Developing a guideline for children’s participation in DRR

Y5

Compilation of good practices

Y10

 

Training to develop community women leadership

Y10

Urban Risk Management

Developing a standard a risk integrated urban planning guideline

DDM

MoDMR, MoHPW, City Corporations, Specialized Agencies and city associations

Y5

Establishing and Organizing regular Expert Group Meeting on Seismic Hazard Assessment

Y15

Developing Detailed Coastal and Marine Risk Management Plans

Y5

Establishing a regional expert group on earthquake resistant building codes model and guidelines

Y5

Publication of the national compendium of building types of non-engineering construction and the documentation of indigenous construction technology

Y15

Documentation of Traditional Technology for Earthquake Risk Mitigation.

Y5

Developing a generic Template of City Risk Management Plan and Strategy

Y5

Training and Capacity Building on Urban Risk Management

Y10

Documentation of Good Practices on Urban Risk Management

Y15

 

Establishing a South Asia Seismic Network/Forum

Y5

Landslide risk management

Developing a standard methodology for Landslide Risk Assessment

DDM

DDMC

UzDMC

MoDMR, specialized agencies

Y5

Conducting Landslide Inventories

Y5

Developing a Landslide Risk Mitigation Strategy

Y5

National and regional Capacity Building on landslide risk assessment and mitigation technologies

Y10

Establishing a South Asia Landslide Network/Forum

Y10

Landslide zonation mapping -review the current practices of landslide hazard zonation mapping in the countries of South Asia

Y5

Organising periodical Regional Conference on Landslide Risk Management

Y15

Drought risk management

Drought risk assessment and mapping - Development of standard methodology

DAE, DF, DLR

MoDMR, MoA, MoMF Specialized agencies,

Y5

Conducting the assessment and mapping

Y5

Developing  National Drought Risk Management Strategies

Y5

Drought monitoring and early warning - Development of a standard protocol and the methodology

Y5

Training to the national agencies

Y10

Establishing the national  Monitoring and Early Warning system

Y5

Drought Research and Documentation

Y15

Training and Capacity Building for Drought Management

Y10

Sharing of Good Practices on Drought Risk Management

Y10

Tsunami

Developing Tsunami Early Warning Guidelines

MoDMR

BMD

Y5

Introducing Moch-drills on Tsunami

DDM, CPP, FSCD

MoDMR, BMD

Y10

 

Establishing the national  Monitoring and Early Warning system

 

DDM, DAE,

DLS

MoDMR, MoL&F, MoA

Y5

Training and Capacity Building for cold wave Management

Establishing  training  methodology on rice seedling production during cold wave in Agricultural Extension Department

Operationalization of the SAARC Agreement on Rapid Response to Natural Disaster

Developing a generic template on Standing Operating Procedure for regional cooperation  and national emergency response action

DDM

MoDMR, UN-OCHA

Y10

Developing country specific SOPs

Y10

Periodic review and sharing lessons

Y10

Establishing national and regional emergency response resource databases; i.e., relief stocks, management experts, institutions, equipment, facilities and the available technologies

Y10

Producing Directory of fast responding institutions

Y5

Addressing women, children, person with disability and diversity issues in Emergency Response

Developing minimum Standards  Operating Procedures Preparedness Evacuation, Search and Rescue of Children in disasters

DCW, DDM

MoDMR, MoWCW, UNICEF,  UNFPA, specialized agencies

Y5

Water, sanitation and hygiene facilities

Developing minimum standards of water, Sanitation and Hygiene for disaster affected children

PHE, DCW, DDM

MoDMR, MoWCW, MoWR, UNICEF,  UNFPA, specialized agencies

Y5

Developing a guidebook for post-disaster water, Sanitation and Hygiene response

Y5

Emergency medical care and health services

 

Developing guidebooks for emergency and post disaster medical care and health services

DHS, DDM

MoDMR, MoHFW, WHO, UNICEF, specialized agencies

Y5

Establishing national outbreak database for monitoring  health system preparedness

DHS, DDM

MoDMR, MoHFW, WHO, UNICEF, specialized agencies

Y10

Emergency vaccination to protect outbreak of epidemics after a disaster

Y10

Mass awareness and vaccination campaigns

Y10

Establishing referral mechanisms

Y10

Building the capacity of health professionals on Integrated Management of Childhood Illness (IMNCI) and Minimum Initial Service Package (MISP)

Y10

Designing Health education messages for schools

Y5

Mental and psycho-social health services

Developing a guidebook for post disaster services

DHS, DDM

MoDMR, MoHFW, WHO, UNICEF, specialized agencies

Y5

Developing the basics of psycho-social counseling for incorporation in the community training package for health workers, teachers and social workers

Y5

Documenting and sharing of good practices

Y10

Protection of children in disasters

Setting national and regional Family Tracing and Reunification (FTR) Protocols and Systems and guidelines for unaccompanied children

Y10

Education in emergencies and school safety

Developing School Safety Standards including engineering guidance and construction worker training for disaster resistant construction

DEd.

(Primary)

 

DEd.(Secondary)

DDM

MoDMR, MoE, MoPME WHO, UNICEF,  specialized agencies

Y5

Developing a guidebook for post disaster education response

Y5

Institutionalize safety and evacuation drills in schools

Y5

Compiling good practices

Y10

Establishing the database

Producing Directory of Government, Private, Non-Governmental and other organizations working on various aspects of Disaster Management in South Asia

MoDMR

 NDMOs,

specialized agencies

Y10

Producing Directory of regional and global centres and institutes with DRR&CCA related functions 

Y10

Partnering with SAARC Centres

Developing and implementing joint programmes with SAARC Centres

Y10

Partnering with non-SAARC centres

Developing and implementing joint programmes with non-SAARC regional stakeholder organizations

Y15

Organizing regional and national dialogues on key mainstream DRR&CCA issues

Y15

Establishing South-South Cooperation within and between South, South East, South Pacific and Northern and Central Asia.

Y15

 

 

-o-