Wellcome to National Portal
মেনু নির্বাচন করুন
Main Comtent Skiped

সিটিজেন চার্টার

 

সিটিজেন চার্টার

 

ক্রমিক নং

প্রকল্প/মূল কর্মসূচীর নাম

সেবার নাম

মানবিক সহায়তা কর্মসূচী

মানবিক সহায়তা কর্মসূচীর আওতায় ভি.জি.এফ সহায়তা, জি.আর (খাদ্যশস্য/নগদ অর্থ)সহায়তা, গৃহ নির্মান সহায়তা, ঢেউটিন সহায়তা,শীতবস্ত্র সহায়তা/বিতরন, এতিম দুঃস্থ জনসাধারনের মাঝে শুকনা খাবার যেমনঃ সৌদি রাজকীয় মাংশ/ খেজুর সহায়তা/বিতরন, ইত্যাদি মানবিক সহায়তা কর্মসূচী প্রদান করা হয়

 

 

 

সামাজিক নিরাপত্তামুলক কর্মসূচী

 

সামাজিক নিরাপত্তামুলক কর্মসূচীর আওতায় প্রতি অর্থ বৎসরের লীন পিড়িয়ডে গ্রামীন অসহায় দুঃস্থ কর্মবিহীন দিন মজুরদের কর্মসংস্থান সৃষ্টির লক্ষ্যে  গ্রামীন অবকাঠামো সংস্কার (কাবিখা/কাবিটা), গ্রামীন অবকাঠামো রক্ষনাবেক্ষণ (টি.আর),অতি দরিদ্রের জন্য কমসংস্থান কর্মসূচীর মত বিভিন্ন কর্মসূচী বাস্তবায়ন করা হয়।

বার্ষিক উন্নয়ন কর্মসূচীর

 

সরকারের বার্ষিক উন্নয়ন কর্মসূচীর আওতায় গ্রামীন রাস্তায় ছোট ছোট (১২মিটার পর্যন্ত) সেতু/কালভাট নির্মান,বন্যা প্রবন এলাকায় বহুমুখী বন্যা আশ্রয়কেন্দ্র নির্মান, উপকুলীয় এলাকায় বহুমুখী ঘুর্নিঝড় আশ্রয় কেন্দ্র নির্মান, সম্বন্মিত দূর্যোগ ব্যবস্থাপনা কর্মসূচী (সিডিএমপি-২), এসএনএসপি, ভুমিকম্পের উদ্ধার যন্ত্রপাতি ক্রয় ও সরবরাহ প্রকল্প, দূর্যোগে দ্রুত পূনরুদ্ধার কর্মসূচী (ইআরএফ), দূর্যোগ ঝুকি হ্রাস করন প্রকল্প, সিআরএ এবং আরআরএপি প্রকল্প, মাননীয় প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়ের আশ্রয়ন-২ প্রকল্প, সিভিআরপি প্রকল্প (গুচ্ছ গ্রাম), উপকূলীয় এলাকায় ঘুর্ণিঝড় সহনীয় গৃহনিমাণ প্রকল্প ইত্যাদি বিভিন্ন দূযোগ ঝুকিহ্রাস করন প্রকল্প বাস্তবায়ন করা হয়।

 
দুর্যোগ ব্যবস্থাপনায় তথ্য প্রযুক্তির ব্যবহার
 
আন্তর্জাতিক বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান, উদ্যোগ, সম্মেলন ও প্রক্রিয়া যেমন দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাসের ক্ষেত্রে UNISDR এর World Conference on Disaster Risk Reduction এর সাম্প্রতিক যে ঘোষনা অর্থাৎ Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030 দলিলেও দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাসে বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি ব্যবহারের উপর সমধিক গুরুত্ব আরোপ করা হয়েছে ।দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রম বাস্তবায়নের বিভিন্ন ক্ষেত্রে ও নানা পর্যায়ে বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি ব্যবহারের কিছু প্রাতিষ্ঠানিক দিক, কার্যক্রম ও উল্লেখযোগ্য সফল উদ্যোগ
#Modeling এর ব্যবহার
আধুনিক ও যুগোপযোগী সংশ্লিষ্ট বিভিন্ন মডেলের ব্যবহার করে দুর্যোগ ঝুঁকি ও জলবায়ু পরিবর্তন বিষয়ক বিভিন্ন গবেষণা ও সমীক্ষা কাজ সম্পন্ন করা হয়েছে । যেমন তাপমাত্রা, বৃষ্টিপাত, আদ্রতা ও বায়ুর গতিবেগ বিষয়ক গবেষণা কাজে আঞ্চলিক জলবায়ু মডেল (egional climate model) প্রেসিস (PRECIS) ব্যবহার করা হয়েছে । এই গবেষণালব্ধ ফলাফল জলবায়ু পরিবর্তন অভিযোজন ও দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাস কর্মসূচী প্রনয়নে সহায়ক ভূমিকা রাখছে । যেমন -
#Inundation Map/Risk Map for Storm Surge - বাংলাদেশের দক্ষিন উপকূলীয় অঞ্চল প্রায় প্রতি বছর ঘূর্নিঝড় জনিত জলোচ্ছাসে প্লাবিত হয়, ফলে জীবন-জীবিকা এবং অবকাঠামোর ব্যপক ক্ষয়ক্ষতি হয়। এই সমস্যা সমাধানের জন্য দেশের দক্ষিন উপকূলীয় অঞ্চলের জলোচ্ছাস জনিত বন্যার স্থান ভিত্তিক গভীরতার তথ্য নির্ভর Inundation Map/Risk Map for Storm Surge তৈরী করা হয়েছে, এ মানচিত্র হতে এ সকল এলাকার ঘর বাড়ীর ভিটা কতটুকু উঁচু করতে হবে, আশ্রয়কেন্দ্র, রাস্তা বা অন্যান্য অবকাঠামো কতটুকু উঁচু তে করতে হবে, তার ধারনা পাওয়া যাবে।
#Trend Analysis - জলবায়ু পরিবর্তন বিশেষত খরার জন্য Global Circulation Model (GCM) ও MAGICC/SCENGEN Software ব্যবহার করে খরার গতি-প্রকৃতির চিত্র (Trend) নির্নয় করা হয়েছে; যার মাধ্যমে ২০১৫ সাল থেকে ২০৬৫ সাল পর্যন্ত বাংলাদেশের খরার চিত্র (Trend) সম্পর্কে ধারনা লাভ করা যায় ।
#Hydrodynamics/Fluid Dynamics - MIKE 11 ও GBM বেসিন মডেল ব্যবহার করে বন্যা পূর্বাভাসে পূর্বের ৩ দিনের স্থানে লিড টাইম আরও ২ বাড়িয়ে ৫ দিনে উন্নীত করা হয়েছে যা এ অঞ্চলের সর্বোচ্চ লিড টাইম । বন্যা পূর্বাভাস স্থাণীয় জনগোষ্ঠীর কাছে পৌঁছে দেওয়ার জন্য সিরাজগঞ্জ ও গাইবান্ধায় আনসার ও ভিডিপি সদস্যদের ফ্লাড ভলান্টিয়ার হিসেবে প্রশিক্ষণ প্রদান করে পাইলট কার্যক্রম শুরু হয়েছে । এছাড়াও Hydrodynamics/Fluid Dynamics Model ব্যবহারের মাধ্যমে নদী ভাংগনের ভবিষ্যত চিত্র (Trend) নির্নয় করা হয়েছে যা বিশ্লেষণ করে ভাংগন প্রবন এলাকা চিহ্নিত করার পাশাপাশি দীর্ঘমেয়াদী পূনর্বাসন পরিকল্পনা গ্রহণ করা যায় ।
#Geoscience এর ব্যবহার
                            HAZUS Software ব্যবহার করে ভূমিকম্পের বিপদাপন্নতা (Vulnerability) ও ঝুঁকির (Risk) Scenario প্রস্তুত করা হয়েছে যার ফলাফল নগর দুর্যোগ ঝূঁকি হ্রাস পরিকল্পনায় ব্যবহার করা হচ্ছে । যেমন – Risk ও Vulnerability এ্যাটলাস ।Active Fault Modeling - Active Fault Model ব্যবহার করে বাংলাদেশ ও এর আশে-পাশে Active Fault Line চিহ্নিত করা হয়েছে যার উপর ভিত্তি করে দেশে প্রথমবারের মতো ৩টি বড় এবং ৬টি ছোট শহরের জন্য ভূমিকম্প ঝুঁকি মানচিত্র তৈরি করা হয়েছে । কোন Fault Lineএ কি মাত্রার ভূমিকম্প হতে পারে সে সম্পর্কে ধারনা পাওয়া যায় । পাশাপাশি প্রতিটি শহরের দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাসের জন্য শহর ভিত্তিক কন্টিনজেন্সি প্লান তৈরী করা হয়েছে । এছাড়াও ভূমিধ্বস, Subsidence এবং Liquefaction এর গতি-প্রকৃতি অনুধাবনে Geoscience এর ব্যবহার করা হচ্ছে
# Microzonation Map – Geoscience ব্যবহার করে দেশে প্রথমবারের মতো ভূমিকম্প জনিত বিপদাপন্নতা এবং ঝুঁকি নিরূপণ করে দেশের ৩ (তিন) বড় শহর যথা: ঢাকা, চট্টগ্রাম ও সিলেট Microzonation Map তৈরী করা হয়েছে এবং আরও ৬ টি শহরে Microzonation Map তৈরী করার কাজ হাতে নেওয়া হয়েছে । Microzonation Mapটি কন্টিনজেন্সি প্লান ও বিল্ডিং কোড হাল-নাগাদ করার ক্ষেত্রে ব্যবহার করা হচ্ছে ।
#GIS and RS এর ব্যবহার
Geographical Information System and Remote Sensing প্রযুক্তি ব্যবহার করে বিভিন্ন আপদ ও দুর্যোগের ঝুঁকি নিরূপন করা হচ্ছে । এছাড়াও GIS পদ্ধতিতে বিভিন্ন আপদের ঝুঁকি ও বিপদাপন্নতা মানচিত্র ও তথ্য সমৃদ্ধ ডিজিটাল এ্যাটলাস তৈরি করা হয়েছে । এর মাধ্যমে ক্ষয়ক্ষতি নিরূপণ এবং দুর্যোগের অবস্থা সম্পর্কে ধারনা পাওয়া যাচ্ছে ।
#নদী অববাহিকা ব্যবস্থাপনায় দূর অনুধাবন প্রযুক্তি - Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) এর কারিগরি ও Asian Development Bank (ADB) এর আর্থিক সহযোগিতায় স্যাটেলাইট প্রযুক্তি (SBT) ও তথ্য যোগাযোগ প্রযুক্তি (ICT) ব্যবহারে ‘বন্যা ঝুঁকি ব্যবস্থাপনায়’ মনিটরিং ও পূর্বাভাষ ব্যবস্থা উন্নয়নে বাংলাদেশ, ফিলিপাইন ও ভিয়েতনামে যুগপৎভাবে ‘Applying Remote Sensing Technology in River Basin Management’ শীর্ষক পাইলট প্রকল্প বাস্তবায়িত হচ্ছে।
# প্রযুক্তির ব্যবহার
জাতীয় দুর্যোগ সাড়াদান সমন্বয় কেন্দ্র (NDRCC) - যে কোন দুর্যোগে তাৎক্ষণিকভাবে সাড়াদান এবং বিশেষতঃ আগাম সতর্ক সংকেত প্রচার সংশ্লিষ্ট দুর্যোগ সাড়াদান কেন্দ্রগুলো, যথা- বাংলাদেশ আবহাওয়া অধিদপ্তর ও বন্যা পূর্বাভাস কেন্দ্র ইত্যাদি এর সাথে সার্বক্ষণিক যোগাযোগ রক্ষা করার নিমিত্ত দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়ে স্থাপিত কন্ট্রোল রুমকে পরিবর্তন করে ‘জাতীয় দুর্যোগ সাড়াদান সমন্বয় কেন্দ্র’ (NDRCC) প্রতিষ্ঠা করা হয়েছে। কেন্দ্রটিতে প্রয়োজনীয় ইকেলট্রনিক যন্ত্রপাতি ও টেলিফোন স্থাপন করে Video Workshop অনুষ্ঠানের উপযোগী করা হয়েছে। কেন্দ্রটি সপ্তাহে ৭ দিন ২৪ ঘন্টা খোলা রাখা হয় এবং প্রতিদিন ‘দুর্যোগ সংক্রান্ত দৈনিক প্রতিবেদন’ প্রকাশ করা হয়।
দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা তথ্য কেন্দ্র (DMIC) – দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও ত্রাণ মন্ত্রণালয়ের সার্বিক দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা কর্মসূচি (CDMP-II) সহায়তায় জাতীয় পর্যায়ে দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা তথ্য কেন্দ্র (DMIC) স্থাপন করা হয়েছে এবং ইতোমধ্যে ৪৮৫টি উপজেলায় ও সকল জেলায় যথাক্রমে প্রকল্প বাস্তবায়ন কর্মকর্তা এবং জেলা ত্রাণ ও পুনর্বাসন অফিসের সাথে Network স্থাপন করা হয়েছে ।
 
# দুর্যোগে আগাম সতর্ক বার্তা প্রচারে মোবাইল প্রযুক্তি - মোবাইল ফোন ভিত্তিক প্রযুক্তি যথা: SMS (Short Message Service) ও IVR (Inter-active Voice Response) ভিত্তিক দুর্যোগ সতর্কীকরণ পদ্ধতি প্রচলন করা হয়েছে। বর্তমানে যে কোন মোবাইল থেকে ১০৯৪১ নম্বর ডায়াল করে দৈনন্দিন আবহাওয়া বার্তা ও সতর্কীকরণ বার্তা জানা যায় ।
#Cyclone Shelter Database - উপকূলীয় অঞ্চলে নির্মিত ঘূর্ণিঝড় আশ্রয়কেন্দ্র সংক্রান্ত বিস্তারিত তথ্যাদি ওয়েবসাইট ভিত্তিক ডাটাবেইজে সংরক্ষন করা হয়েছে। এ ডাটাবেইজটিতে আশ্রয়কেন্দ্রগুলির কাঠামোগত এবং আনুষাঙ্গিক তথ্য যেমন: ভৌগলিক অবস্থান (অক্ষাংশ/দ্রাঘিমাংশ), ব্যবহার উপযোগিতা, ধারনক্ষমতা, ইত্যাদি সংরক্ষন করা হয়েছে। এ ডাটাবেইজটির তথ্য ব্যবহার করে নতুন ঘূর্নিঝড় আশ্রয় কেন্দ্র নির্মানের সঠিক স্থান নির্ধারণ করা, ঘূর্ণিঝড়ের সময় লোকজনকে আশ্রয়কেন্দ্রে আনার জন্য উপযুক্ত পথ নির্ধারন করা এবং আশ্রয়কেন্দ্রের ব্যবস্থাপনা ও মেরামতের প্রয়োজনীয়তা নিরুপণ করা যাবে।
#বিভিন্ন দুর্যোগের ক্ষয়ক্ষতি নিরূপণ - দেশে তথ্য ও যোগাযোগ প্রযুক্তি ব্যবহারে বিভিন্ন দুর্যোগের ক্ষয়-ক্ষতি নিরুপনের উদ্দেশে দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা অধিদপ্তরে একটি ডিএনএ সেল (Damage and Need Assessment- DNA Cell) প্রতিষ্ঠা করা হয়েছে। ইতোমধ্যে ডিএনএ সেলে প্রয়োজনীয় যন্ত্রপাতি ও সফটওয়্যার স্থাপন ও সংযোজন করা হয়েছে। এই সেলের মাধ্যমে একটি Web-based Damage and Need Assessment Application তৈরির কাজ চলমান রয়েছে, যার মাধ্যমে অনলাইনে দ্রুততার সাথে মাঠ পর্যায় থেকে যেকোন দুর্যোগের ক্ষয়-ক্ষতির তথ্য সরাসরি দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা অধিদপ্তরের সার্ভারে সংরক্ষণ ও সরবরাহ করা সম্ভব হবে।
 
#ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রমকে আরও বিজ্ঞান ভিত্তিক করার উদ্দেশ্যে বিভিন্ন ধরনের তথ্য, উপাত্ত ও প্রচলিত জ্ঞান আহরনের নিমিত্তে জাতীয় ও স্থানীয় পর্যায়ে বেশ কিছু গবেষণা, শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ কার্যক্রম হাতে নেওয়া হয়েছে ।
#শিক্ষা, গবেষণা ও প্রশিক্ষণ কার্যক্রম - বাংলাদেশে দুর্যোগ ঝুঁকিহ্রাস বিষয়ক জ্ঞান এবং অনুশীলনকে প্রাতিষ্ঠানিকীকরণ ও দুর্যোগ সহনশীল জাতি গঠন করার লক্ষ্যে শিক্ষা মন্ত্রণালয়ের মাধ্যমে ৩য় শ্রেণী হতে দ্বাদশ শ্রেণী পর্যন্ত মোট ৩১ পুস্তকে দুর্যোগ ও জলবায়ু পরিবর্তনের বিষয়াবলী অন্তর্ভূক্ত করা হয়েছে। এভাবে প্রতি বছর প্রায় ২ কোটি শিক্ষার্থী দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা বিষয়ে শিক্ষা গ্রহণ করছে। ৭টি পাবলিক ও ৮টি বেসরকারী বিশ্ববিদ্যালয়ে দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা বিষয়ে স্নাতক সম্মান ও স্নাতকোত্তর কোর্স চালু, দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও জলবায়ু পরিবর্তন সংক্রান্ত দক্ষ জনশক্তি তৈরীর লক্ষ্যে মোট ১১ টি প্রশিক্ষণ প্রতিষ্ঠানের কারিকুলামে দুর্যোগ ব্যবস্থাপনা ও জলবায়ু পরিবর্তন বিষয় অন্তর্ভুক্ত করা হয়েছে । দুর্যোগ ব্যবস্থাপনায় যথাযথ ভূমিকা রাখার প্রয়াশে বিজ্ঞান মনষ্ক একটি ভবিষ্যত প্রজন্ম তৈরি করা হচ্ছে ।
 
#কৃষিতে অভিযোজন বিজ্ঞান - পরিবর্তিত জলবায়ুতে অভিযোজন উপযোগী ফসলের জাত উদ্ভাবনের জন্য কৃষি বিজ্ঞানীরা নিরলস প্রচেষ্টা চালিয়ে যাচ্ছেন । বিজ্ঞানভিত্তি ঝুঁকি হ্রাস ও অভিযোজন শিক্ষা ‘ক্লাইমেট ফিল্ড স্কুল’এর মাধ্যমে ছড়িয়ে দেওয়া হচ্ছে ।
 
#স্থানীয় পর্যায়ে দুর্যোগ ঝুঁকি নিরুপন (সিআরএ) এবং গ্রামীণ ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রম - সিআরএ পক্রিয়ায় লোকায়ত জ্ঞানের সাথে হাল-নাগাদ, বিজ্ঞান ভিত্তিক ও সর্বশেষ তথ্য সংযোজন করার ফলে স্থানীয় ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রম বাস্তবভিত্তিক ও আরও কার্যকরী হচ্ছে । ফলে সুনির্দিষ্ট ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রম ও দুর্যোগ সহনশীল পদক্ষেপ গ্রহণ সহজতর হচ্ছে ।
একটি দুর্যোগ সহনশীল জাতি গঠনের উদ্দেশ্যে আমাদের শিক্ষা প্রতিষ্ঠানগুলোতে দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাস ও জলবায়ু পরিবর্তন অভিযোজন বিষয়ে আরও উন্নত শিক্ষা ও গবেষণা করার সুযোগ সৃষ্টি করা প্রয়োজন । এক্ষেত্রে সরকারী ও বেসরকারী সংস্থা ও প্রতিষ্ঠানের অংশগ্রহণ ও প্রনোদনা দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রমকে আরও বেগবান করবে দুর্যোগ ঝুঁকি হ্রাস কার্যক্রমে বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি ব্যবহারের ক্ষেত্রে কিছু চ্যালেঞ্জও রয়েছে; এরমধ্যে সক্ষমতার (Capacity) অভাব, প্রাতিষ্ঠানিক ও অর্থনৈতিক সীমাবদ্ধতা, অপ্রতুল বিনিয়োগ এবং অবকাঠামোগত সীমাবদ্ধতা উল্লেখযোগ্য । এসব চ্যালেঞ্জ মোকাবেলায় আমরা সকলেই সমন্বিতভাবে কাজ করে যাচ্ছি । দেশীয় উদ্যোগের পাশাপাশি আঞ্চলিক ও আন্তর্জাতিক সহযোগীতার গুরুত্বপূর্ণ ভুমিকা রয়েছে । 
 

 

 

 

 


সেবার বিস্তারিত বিবরনী

 

। গ্রামীণ অবকাঠামো সংস্কার (কাবিখা/কাবিটা) কর্মসূচীর আওতায় গ্রামীণ রাস্তা নির্মাণ ও নির্মিত রাস্তা সংস্কার করণ এবং বিভিন্ন জনকল্যান মূলক প্রতিষ্ঠানের মাটি ভরাট ও উন্নয়ন মূলক কাজ করা হয়।

 

২। গ্রামীণ অবকাঠামো সংস্কার (কাবিখা/কাবিটা) কর্মসূচীর আওতায় সরকারী জমিতে পুকুর খনন,মজা খাল খনন ও সংস্কার করণ।

 

৩। গ্রামীণ অবকাঠামো রক্ষনাবেক্ষণ (টি,আর)কর্মসূচীর আওতায়  গ্রামীণ ছোট ছোট রাস্তা মেরামত কাজ এবং বিভিন্ন ধর্মীয় ও সমাজ কল্যান মূলক প্রতিষ্ঠানের আঈিনায় মাটি ভরাট ও উন্নয়ন মূলক কাজ করা হয় ।

 

৪। জি,আর কর্মসূচীর মাধ্যমে বিভিন্ন ধর্মীয় প্রতিষ্ঠানে যেমন,এতিমখানা লিল্লাহ বোডিংয়ে অবস্থানরত ছাত্র/ছাত্রীদের  মাঝে আহার্য্য বাবদ জি.আর চাল বিতরণ, ধর্মীয় সভায় জি.আর চাল বিতরণ, মহা নামযজ্ঞ অনুষ্ঠানে আগত ভক্তদের মাঝে আহার্য্য বাবদ জি.আর চাল বিতরণের সেবা মূলক কাজ করা হয় ।

 

৫। বার্ষিক উন্নয়ন কর্মসূচীর আওতায় গ্রামীন রাস্তায় ছোট ছোট  সেতু/কালভার্ট নির্মাণ কাজ করা হয় ।

 

৬। মাননীয় প্রধানমন্ত্রী কার্যালয়ে আশ্রয়ন-২ প্রকল্পে সাইট ডেভেপমেন্ট ও উন্নয়ন মূলক কাজ করা হয় ।

 

৭। বিভিন্ন প্রাকৃতিক দূর্যোগের সময় ইউনিয়ন/পৌরসভায় বন্যা কবলিত মানুষের মাঝে বিভিন্ন ত্রাণ সামগ্রী বিতরণ করা হয় ।

 

৮ । অতি দরিদ্রদের জন্য কর্মসংস্থান কর্মসূচীর আওতায় অতিদরিদ্র মানুষের কর্মসংস্থান এর জন্য  গ্রামীন রাস্তা,খাল, পুকুর, জলাশয় সংস্কার ও বৃক্ষ রোপণ ইত্যাদির সংস্কার ও উন্নয়ন মূলক  কাজ করা হয় ।

 

৯। মানবিক সহায়তা কর্মসূচীর আওতায় অতিদরিদ্র জনগণের মাঝে বিনামূল্য ভি.জি.এফ চাল বিতরণ কাজ সম্পাদন করা হয় ।

 

১০। জি.আর কর্মসূচীর আওতায় দুঃস্থ জনসাধারনের মাঝে জি.আর নগদ অর্থ ও ঢেউটিন বিতরণ কাজ করা হয় ।

 

১১। প্রাকৃতিক দূর্যোগে ক্ষতি গ্রস্থ ব্যক্তিগনের নামের তালিকা প্রস্ত্তত ও সরকার কর্তৃক প্রাপ্ত যাবতীয় ত্রাণ সামগ্রী বিতরণ

      কাজ।

12. In 2014, an interactive online DM Library was established(www.dmic.org.bd/e-library)tofacilitate easy access to CDMP’s knowledgeproducts and is now accessible by all. It currently has more than 391 knowledge materials uploaded.It was launched in June 2014, by the Disaster Ministry of Management and Relief  and it was also globally shared.

The e-library is designed to be a one stop information hub for disaster and climate changeadaptation information in Bangladesh. Thee-library will be sustained by the DDM in the long term. At the district level CDMP II has established district resource centres in all 64 districts (in the DRRO office) across the country, and supplied with furniture and knowledge materials in order to facilitate access to up to date DM knowledge at the local level.

 

 

 

13. CDMP II developed active fault maps and seismic vulnerability maps 22 for 9 cities (Dhaka, Chittagong, Sylhet Bogra, Dinajpur, Mymensingh,Rajshahi, Rangpur, and Tangail). The risk assessments and maps were subsequently used to develop Scenario based spatial contingency plans for all 9 cities and 50 ward level plans (Dhaka-25, Sylhet-10, and

Chittagong-15 wards).

CDMP also conducted trainings in 6 cities on “Preparation of Scenario-based Contingency Plan with regard to Earthquake”. The main objective of the trainingworkshop was to share earthquake risk analysis for each city with key stakeholders,especially the government agencies and departments. This included the city corporation and pourashava that have a critical role to play during an earthquake emergency. The training built their capacity for the preparation of scenario-based Contingency Plans for earthquakes.

These plans and maps cover an area of 8 million inhabitants, who bene tted from enhanced earthquake preparedness and faster response capacity of the respectiveagencies. The DDM and US Army, with support from UNDP’s Early Recovery Facility are in the process of preparing the debris management plan for Dhaka, Chittagong and Sylhet city corporations where they have used these Contingency Plans as key reference documents. A building database for Dhaka, Chittagong and Sylhet cities was developed to to aid the process of city and ward level Contingency Plans for these cities.

14. The Asian Development Bank’s early warning systems assessment estimated communities can save more than 70% of their movable resources/capital goods, if they get ve days advance warning on ood events. As the FFWC flood forecast lead time has been increased from 3 to 5 days, the lives,livelihoods and assets security of the 88 million people living in four river basin areas of Bangladesh has therefore increased. The forecast has been available on the FFWC website since 2013.

The forecasting capacity is now embedded into the daily business of FFWC and is nanced by the government.

The FFWC website was relaunched in July 2014 under CDMP to make it more dynamic and since then it has received more than 80,000 hits.

Over 110 million mobile phone subscribers have been provided access to Interactive Voice Response based early warning dissemination, implemented by TeleTalk, by dialling the number 10941. Daily weather forecasts and disaster early warning for ood and cyclone, are updated automatically by BMD and FFWC.

Radios distributed by CDMP II have increased access to community radiostations. The stations are producing high quality radio programming on DRR and CCA, and enabling thousands of people to receive weather forecasts.The community radio stations situated in the coastal zone have extended

15.Building awareness and capacity of the partner ministries and agencies on climate change adaption (CCA) was a major objective of CDMP. Till 2014, a total of 138 government o cials and training professionals of different ministries, implementing agencies and training institutes have been provided with training on CCA.

The training programme was focused on updated information and facts on climatechange science, impacts, adaptation and institutional aspects. The trained o cials are

now able to disseminate the lessons learned in their respectiveministries/departments/institutes, and contribute to making DRR-CCA inclusiveprogrammes in their respective departments. With an aim to continue giving these trainings even after CDMP, a handbook for the trainers titled “Climate ChangeAdaptation: A Trainer’s Handbook” 32 has been developed, incorporating the lessons learned from the trainings. The manual has been handed over to the training participants during the training programme while they have oriented as how they could use the manual in the trainings in the respective ministries, agencies and institutes. The manual contains 12 modules that provide details of basics of climate change, impacts,

vulnerability, adaptation, mainstreaming climate change, climate resilient development,gender and climate change etc.

Institutions like Bangladesh Academy of Rural Development (BARD), Rural Development Academy (RDA) have taken initiative to impart CCA training for their sta , using the handbook. Others like Bangladesh Public Administration Training Academy (BPATC),Bangladesh Civil Service Administration Academy have included DRR and CCA contentswith technical supports from CDMP.

 Available at http://www.kmp.dmic.org.bd/handle/123456789/374               http://kmp.dmic.org.bd/handle/123456789/380

“Climate Change Adaptation: A Trainer’sHandbook” developed

and handed over to the training participants

500 Multi-Hazard Risk Atlases prepared

and published for 10 selected Upazilas

For the First time in Bangladesh Multi-Hazard Risk Atlases 33 were prepared and 500 copies published for 10 selected Upazilas, to support the local level risk reduction and

adaptation planning with vulnerability, exposure and risk information. The Risk Atlas serves as a ready reference, with updated information of hazard and exposure, as well as pro le on vulnerabilities and capacity at local level. The Atlas provides a reference to analyze hazard status (e.g. ood depth and extent, storm surge depth and inundation extent, level of salinity concentration and inundation extent, drought pro le and extent),as well as vulnerability and capacity pro le. During the consultation for developing the Multi-Hazard Risk Atlas, stakeholders (e.g. MoDMR, DDM, CDMP Partner Agencies,District and Upazila Level Officers, NGOs) requested CDMP II to develop more Risk Atlases for other vulnerable Upazilas. Based on the request, preparation of a second lot of Risk Atlases has been initiated for another 28 Upazilas.

15.While the FIrst batch provided a basis for learning by doing and especially targeting the upazila level o cers, the second batch of the Atlas has taken one step forward and will

be hosted in the DDM Website/DMIC Server for easy access and use by interested usersat all levels. Multi-hazard vulnerability assessment will now be taken forward through

the DDM’s MVAR Cell and the atlases will be owned by that cell. A workshop wasorganized both in Khulna and Rajshahi divisions and the district and Upazila level offcers were

oriented as how to use the Atlas in the local level risk reduction planning.

 Initiative has been taken topromote the idea of non-farm livelihood approaches and technologies.

Based on the recommendation of the study on internal displacement, preparation of a national strategy on the management of internally displaced people will be completed

in 2015, which will be owned by the MoDMR. Based on study ndings on non-farm livelihood approaches and technologies, an initiative has been taken to promote the

idea of non-farm livelihood adaptation in 6 coastal districts. With a view to engage the local government administration in the process, agreement has been made and

orientation has been provided to the o cials 9 Upazilas (sub-districts). Three (3) Upazilas have received nancial support from CDMP and they have implemented livelihood

adaptation activities for the 1538 most vulnerable households.

In 2012, Union Factsheets containing information on the demography, climate, hazard,infrastructure and other resources were developed for 1700 unions and distributed to

the union and Upazila authorities to assist their risk assessments and planning for subsequent risk reduction interventions. The fact sheets are used by the Union Parishai in their local level planning. Few more updated data and information especially on salinity, drought, ood and ash ood could be used in the new version. These fact sheets are also hosted in the DMIC website (http://www.dmic.org.bd/factsheet).

Disaster Management Information Center (DMIC) is a One-Stop Center for disaster and climate change related information. http://www.dmic.org.bd/

Government, development partners, I/NGOs, academia are the primary users of this portal where they can easily access to the following websites:

Situation Report (SitRep):

The “Situation Report (SitRep)” is a report based on review and analysis of the disaster information management and dissemination with particular emphasis on emergency response and operations. In one go SitReps are shared with 506 users through a group mailing and also viewed by others as it is on the web.

http://www.cdmp.org.bd/modules.php?name=Situation

Inundation Map

This application stores inundation depth map to retrieve by the users online. Maps are downloadable in JPEG format. www.dmic.org.bd/inmap

Union Factsheet

1700+ Union factsheet can be viewed and downloaded in PDF from this online application. Average per month hit is around 1500. www.dmic.org.bd/factsheet

Disaster Incidence Database

The Online database is to keep record of disaster event in Bangladesh. The Web-GIS interface is capable to show the extent/coverage of each disaster along with damage information and available report related to disasters. The database also stores GLIDE (Global Disaster Identi er) Number if available. Average per month hit for this site is 2500. www.dmic.org.bd/didb

Who is doing What, Where and When (4W) database

Online Web-GIS based application to track DRR investment in Bangladesh by different actors. Average per month hit on this site is around 800. www.dmic.org.bd/4w

Cyclone Shelter Database

This online database is to disseminate information about cyclone shelter in the coastal area. Union-wise shelter information with geographical location. Total 3777 numbers of Cyclone Shelters are inserted into this database. Average per month hit is calculated as 1300 . www.dmic.org.bd/csdb

16.CDMP in partnership with Dhaka Reporters' Unity (DRU)and Bangladesh Climate Journalists Forum organized a workshop on ‘DRR and CCA: Role of journalists’ on June

    11, 2014. Mr. Hasanul Haq Inu, Honourable Minister,Ministry of Information; Dr Hasan Mahmud, Chairman of the Parliamentary Standing Committee for the MoEF; Mr. Mezbah ul Alam,      Secretary, MoDMR, Mr. Elias Khan Secretary, DRU attended the inauguration session. 40 participants from print and electronic media attended the workshop.

CDMP has sensitized and educated all 14 community radio stations on DRR and CCA; and carried out a location speci c hazard communication in building community resilience. In August 2014 Radio Chilmari,Kurigram broadcasted special programs on ood for 2 out of 3 hours of its operation. The programs covered flood preparedness and response issues with special

emphasis on how to save crops and livestock.

Rajshahi University has received CDMP support to o era separate 3 credit course on Disaster Management for Masters Students of Journalism and Mass Communication Department.

CDMP has also sensitized and educated senior and mid-level journalists from 13 disaster prone districts. Emphasis was given to report on disaster risk reduction

and creating awareness about individual, family and community’s role in preparedness.

17.Furthermore, CDMP has promoted the E-Library on Disaster Management (www.dmic.org.bd/e-library).The library has had huge success: between March 18,2014 and December 31, 2014 the e-library was accessed around 600,000 times and 27,000 items were downloaded from the e-library. It has been promoted regionally, nationally and locally using direct mail, a inaugural event with the presence of Minister and Secretary of MoDMR and other relevant stakeholders,stickers, lea ets, and through referral communication.

Building on the successful roll-out of early warning systems, strengthen community based dissemination of warnings and forecasts by linking IT and social mobilization.

Building on the promising engagement of urban volunteers, further support and develop FSCD’s ability to respond to urban disasters.

Recognizing the crucial contributions made by volunteers as rst responders, establish a volunteer institute/organization for policy formulation, advocacy, coordination of activities, support and protection,monitoring and dissemination of good practices.

Building on CDMP experience in Community Risk Assessment and Risk Reduction Action Plans, develop the capacity of Local Government

Institutions to prepare risk informed plans.

Drawing on LDRRF experience, strengthen supportive services for local capacity development through collaboration in diverse partnerships,including accountability mechanisms and gender mainstreaming. TheLDDRF experience has emphasized the need for local level change in achieving disaster resilience.

Building on key partner ministries embracing DRR/CCA guidelines and portfolios, establish and implement intra- and inter-ministry coordinationled by the MoDMR and the Ministries of Planning and Finance.

Drawing on longstanding UNDP partnership, support the MoDMR and DDM in implementation of the National Disaster Management Plan and Standing Orders on Disaster.

Building on the Government’s commitment to DRR/CCA convergence, establish a national platform for disaster and climate change resilience with shared governance of GoB, civil society and private sector, support implementation of a national communication strategy on disaster resilience and a range of knowledge sharing and advocacy events.

Drawing on Government commitment to resilient recovery and the new emerging funding opportunities, assist the mainstreaming of build back better approaches.

Building on the partnership trust developed with MoDMR, DDM and key ministries, continue to develop Government capacity to take the lead on risk management, response and recovery. Only Government led engagement can achieve the scale needed for the country to become resilient to disasters and emerging climate change.

Bangladesh’s disaster management capacity has developed signi cantly with support from CDMP II and other initiatives. With the advent of the new Sendai Framework for

Action, building on Hyogo, and the new Sustainable Development Goals to be launched, a step change is now required to achieve resilient development. Disasters of all

kinds will continue to strike Bangladesh and so it will also be essential to continue to improve the capacity of the nation to manage its residual risk.

18.Professionalizing DM System in Bangladesh

Policy Support

CDMP-II supported the drafting of the National Disaster Management Act(NDMA) 1 which was enacted in 2012 by the parliament. As a result, the Ministry of Food and Disaster Management (MoFDM) was separated into two ministries, the Ministry of Disaster Management and Relief (MoDMR) and Ministry of Food. The Disaster Management Bureau (DMB) & the Directorate of Relief and Rehabilitation (DRR) were merged into the present Disaster Management Department (DDM).

The Rules for the National Level Disaster Management Committee, local response coordination group and local Disaster Management Committees were approved and enacted in January 2015. The rules for the DM Fund, DM performance, emergency requisitions, and the Research and Training Institute have been drafted and submitted to MoDMR for review. In addition, the Standing Orders on Disaster was updated (in both English and Bangla) and published in 2010 (5,650 copies). The DM Act 2012 was translated into English for international audience. The National Plan for Disaster Management 2010 – 2015 was launched in 2010 and has been reviewed in 2015 with recommendations for the next edition, 2016-2020 presented to MoDMR for consideration. CDMP II has contributed signi cant technical input to the preparation of the Seventh Five Year Plan, ensuring that disaster risk management was included as a speci c chapter for the rst time.